Kasvatustieteen pedagogiset
perusopinnot
Olen suorittanut kasvatustieteen
pedagogiset perusopinnot vuonna 2001- 2002 Jyväskylän yliopiston avoimessa
yliopistossa Chydenius instituutissa. Suoritin nämä opinnot lukion jälkeen
välivuotenani.
Otin esiin vanhat opintokansioni
esiin, ja muistelin hieman minkälainen kurssi oikein oli. Tuntuu, että näistä
opinnoista on aikaa, eikä muistissa ole paljoa. Muista joitakin ryhmätöitä,
joita tehtiin yhdessä toisten luona tai kaupungin kirjastossa.
Minulla ei tuossa vaiheessa ollut
suurempaa kokemusta oikeasta opettajana toimimisesta ja ensimmäiseksi kansioni
avatessa vastaan tulee opettajan arvio portfoliosta ja siinä käy selväksi, että
opettajaharjoittelu on ollut minulle merkittävä kokemus. Tämän jälkeen tein
myös lyhyen sijaisuuden ylä-asteella eritysopettajana maahanmuuttajille.
Yllättyneenä luin ensimmäisiä
kirjoittamiani sivuja, joissa pohdin oppimaani ja omia ajatuksia opintojen
aikana ja huomaan, että olen pohtinut siellä opettajuuden ja hortonomin työn
sopivuutta. Totean lopuksi, että minulle sopisi myös kahden kiinnostuksen
kohteen yhdistäminen niin, että olisin puutarhatalouden opettaja. Tätä ajatusta
olen tällä hetkellä toteuttamassa, vaikka en muista tällaista kirjoittaneeni
portfolioon.
Kasvatustieteen opinnot seurasivat
pientä opiskeluopasta. Siellä kirjoitetaan, että opettaja rakentaa itse oman
opettajuutensa. Opettajuus ei rakennu tyhjästä vaan on vuoropuhelua toisten
ihmisten ja perinteiden kanssa. Opettaja ei täytä muiden esittämiä vaatimuksia
vaan nämä vaatimukset ovat enemmän opettajalle haasteita. Opettajan on
ratkaistava, mitkä vaatimukset hän asettaa ensisijaisiksi ja mitkä jättää
huomiotta. Opettaja on aina tekemisissä oppimisen kanssa, joten oppimisen
ymmärtäminen on opettajan ammattitaidon kulmakivi (Opiskeluopas 2001- 2002, 17).
Opettaminen on usein kutsumus ammatti, joten opettajuus on monella jo jollakin
tapaa valmiiksi rakentunut. Koulutus ja teoriatieto täydentävät ja vahvistavat
käsitystä opettajuudesta ja auttaa sen rakentumisessa ja antaa sille vankan
selkärangan.
Behaviorismin mukaan ihminen oppii ärsyke-reaktiokytkentöjen
avulla. Ihmisen spontaanista suorittamat teot vahvistuvat, kun niitä palkitaan
sopivalla tavalla (Kasvatuspsykologia 2001, 61- 62). Koulunkäynti perustuu
suurelta osin erilaisten ulkoisten suoritusten tekemiseen, on kuitenkin
tavoitteena opettaa tehtävien taakse menevää ymmärrystä ja ajattelua, tietoja
ja taitoja, joilla on kestävämpi merkitys kuin yksittäisillä suorituksilla
(Kasvatuspsykologia 2001, 76). Behaviorismin yksi ongelma on se, että siinä oppijalla
ei ole juurikaan älyllistä vastuuta vaan oppijan aktiivisuus on tiukasti
ohjattua tai suhteellisen sattumanvaraisesta toimeliaisuutta
(Kasvatuspsykologia 2001, 77). Tämä on alkeellisin teoria oppimisesta. Tämän
tyyppistä reaktio-palkinto opetusta hyödynnetään eläinten koulutuksessa
suurilta osin.
Kongnitiivinen oppimisessa
ajatellaan, että ainakin monimutkaisempien tietojen ja taitojen oppimisessa
oppijan aikaisempi kokemus ja tieto heijastuvat siinä kuinka hän oppii. Ihminen
nähdään aktiivisen oman toimintansa ohjaajana ja tiedon käsittelijänä. Ihminen
oppii aktiivisen yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen kautta. Ihminen on
tiedonkäsittelijä, joka enemmän tai vähemmän tietoisesti asettaa itselleen
tavoitteita ja voi myös ohjata itsenäisesti toimintaansa tavoitteiden suuntaan.
Oppija tulkitsee opittavaa asiaa sulauttaen sen aiempiin tiedollisiin
skeemoihin. Ihminen havaitsee sen, mitä aikaisempien tiedollisten skeemojen
perusteella etsii. Tämän seurauksena saadut tiedot muuttavat skeemoja ja vaikuttavat
uusien havaintojen muodostumiseen (Kasvatuspsykologia 2001, 83- 87). On
jokseenkin luontevaa ajatella, että aikaisemmat kokemukset vaikuttavat uuden
oppimiseen. Vaikutus voi olla positiivista tai negatiivista. Toisinaan
aikaisemmat kokemukset voivat estää uuden oppimista esimerkiksi liian vaikeaksi
koettu asia ei välttämättä herätä kiinnostusta oppijassa ennen kuin ongelma on
ratkaistu jollakin tapaa.
Piagen (konstruktiivinen käsitys)
mukaan ihmisen ajattelun ja tiedon muodot rakentuvat sen toiminnan ja
vuorovaikutuksen kautta, jolla yksilö sopeutuu ympäristöönsä. Henkilö liittää
uusia asioita skeemoihin eli sulattaa uudet ilmiöt (assimilaatio) olemassa
oleviin skeemoihin. Kehityksen lähtökohtana on ristiriita tai epätasapainotila.
(Kasvatuspsykologia 2001, 109- 111). Kun syntyy käsitys siitä, että ei tiedä
kaikkea jostakin asiasta, usein herää halu tietä asiasta lisää. Jokin muuttunut
tilanne voi myös pakottaa oppimaan uutta, jotta selviää tilanteessa edelleen.
Oppija on aktiivinen tiedon rakentaja.
Oppiminen on ihmiselle tyypillistä.
Tämä mahdollistaa ihmisen sopeutumisen moninaisiin elinympäristöihin. Oppiminen
perustuu ihmisen aivojen ja hermojärjestelmän adaptiivisuuteen, mikä luo
valmiudet yksilölliseen kasvuun ja kehitykseen. Tullakseen tiedoksi informaatio
on oppimisen avulla tulkittava ja sen pohjalta on muodostettava
henkilökohtaisia merkityksiä, käsityksiä ja käsitteitä. Jatkuva ja elinikäinen
oppiminen on tietoyhteiskunnassa välttämättömiä niin yksilöiden kuin yhteisöjen
olemassaolon ja selviytymisen kannalta. (Opiskeluopas 2001, 60). Opettajan
työssä nähdään keskeisenä itse rakennettu asiantuntijuus sekä sitoutuminen
yhdessä työkavereiden kanssa koulun kehittämiseen (Opiskeluopas 2001, 54.)
Tietoa on paljon tarjolla ja sitä on osattava käsitellä niin, että se syventyy
ja jäsentyy. Turha ja väärä tieto täytyy tunnistaa. Opettajalla on suuri
merkitys siinä, kuinka onnistuneesti oppija uuden asian hallitsee.
Tässä lyhyesti kertausta ja
ajatuksia kasvatustieteen opinnoistani. Nämä opinnot selkeästi antoivat tukea
ja varmuutta jatkaa opiskelua, koska olen nyt tässä opiskelemassa
ammatilliseksi opettajaksi. Myös nykyinen työni, jossa olen saanut vastuuta ja
vapautta, on rohkaissut minua jatkamaan opiskelua työnohessa.
Opiskeluopas 2001- 2001.
Kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot. Jyväskylän yliopisto. Avoin
yliopisto. Yliopistopaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti